یو اس اس میسوری

یو اس اس میسوری


نام: یو اس اس میسوری
تاریخ اقدام به ساخت: 6 ژانویه 1941
تاریخ اتمام پروژه: 29 ژانویه 1944
تاریخ اعزام به مأموریت: 11 ژوئن 1944
فرجام: بعنوان یک موزه از آن استفاده میشود
نوع: نبرد ناو
ظرفیت: 46000 تن
طول: 270 متر
عرض: 108 متر

قدرت پیشرانه: دارای 4شفت ساخت شرکت BROWN CURTIS با چرخ دنده و توربین با قدرت 144000 اسب بخار
سرعت: 61 کیلومتر بر ساعتنبرد ناو یواس اس میسوری یکی از مجهزترین و قابلترین کشتیهای جنگی در طول جنگ جهانی دوم بود که مجهز به 9توپ 410میلیمتری مدل CALMARK1250 بعنوان توپهای اصلی (این توپها در جنگ جهانی دوم رقیبی نداشت و قدرتمندترین توپ دریایی مستقر بر روی کشتی در آنزمان محسوب میشد) و 20 توپ130 میلیمتری مدل CALMARK1238 بعنوان توپهای ثانویه بود. علاوه بر ابزار فوق الذکر این کشتی مجهز به 80توپ ضدهوایی 40میلیمتری و 49توپ ضدهوایی 20میلیمتری نیز بود.
قطر زره این کشتی در بدنه 310میلیمتر و برروی عرشه 190 میلیمتر بود. این کشتی که یکی از مجهزترین کشتیهای جنگی در زمان خود محسوب میشد. توپهای اصلی 410میلیمتری آن نوانایی شلیک گلوله هایی با وزن 1200کیلوگرم و تا مسافت 32کیلومتر را داشتند.

در 11ژوئن1944 زمانیکه این کشتی جنگی مأموریت جنگی دریافت نمود کاپیتان "ویلیام مک کالاگان" به فرماندهی آن برگزیده شد. در روز افتتاح این کشتی "مری مارگارت ترومن" دختر سناتور ایالت میسوری به نام "هری ترومن" که در سال 1945 رئیس جمهور آمریکا شد آنرا به آب انداخت. این کشتی پس از شرکت در مانوری که در خلیج "چساپیک" برگزار شد از بندر نورفولک در ویرجینیا خارج شد و پس از عبور از کانال پاناما در 14 دسامبر به بندر سانفرانسیسکو رسید و در 24 دسامبر به پرل هاربر وارد شد. در 2ژانویه سال1945 این کشتی به پایگاه دریایی ULITI در مجمع الجزایر کارولین وارد شد بعنوان کشتی فرماندهی آدمیرال "مارک ا.میتسچر" انتخاب گردید.
در27 ژانویه این کشتی مأموریت یافت از کشتیهای لجستیکی و حمل و نقل نیروی دریایی حراست نماید در 6فوریه همان سال میسوری بهمراه یک ناو هواپیمابر آمریکایی برای اولین بار در یک جنگ شرکت نمود و مأموریت یافت برای مقابله با پدحمله ژاپنیها عملیات نماید. دولیتل عملیاتی بود که از ناوهای هواپیمابر آمریکائی که هواپیماهایش برای اولین بار دستور یافته بودند خاک اصلی ژاپن را بمباران نماید آغاز شده بود.
در 9فوریه1945 میسوری مأموریت یافت با شرکت در عملیات حمله به ایوجیما با شلیک توپهای اصلی خود از پیاده شدن نیروهای آمریکائی حمایت کند. پس از پایان مأموریت این نبرد ناو در ایوجیما در 18مارس1944 در دریای INLAND ژاپن مورد حمله هوایی قرار گرفت و موفق شد 4هواپیمای ژاپنی را سرنگون کند.
حمله به پادگانها و فرودگاهها و پایگاههای دریایی ژاپن در دریای اینلند و جنوب غربی جزیره هنشو ادامه یافت و در جریان این حملات نبرد ناو میسوری بارها مورد حمله قرار گرفت
در22مارس در جریان حمله به اوکیناوا ساحل جنوب شرقی این جزیره توسط میسوری گلوله باران شدو در 1آوریل1945 تفنگداران دریایی آمریکا با حمایت نبردناو میسوری به اوکیناوا حمله کردند. در 11آوریل یک حمله انتحاری توسط یک خلبان کامیکازه منجر به ایجاد یک آتش سوزی در عرشه کشتی گردید اما این آتش سوزی به سرعت تحت کنترل درآمد و کشتی نجات پیدا کرد. پس از جستجوی بسیار باقیمانده جنازه خلبان هواپیمای مهاجم پیدا شد و تعیین هویت گردید نام او "ایشینو ستسیو" بود.به دستور فرمانده میسوری کاپیتان کالاگان در یک مراسم نظامی و با احترام مورد تجلیل قرار گرفت و روز بعد با افتخار و شایستگی در دریا دفن گردید.
در ساعت 23:05 روز 17آوریل میسوری یک زیردریایی ژاپنی را شناسایی نمود و بلافاصله با گزارش آن به ناوگان آمریکا مستقر در محل یک آرایش برای شکار زیردریایی فوق شکل گرفت و آنرا غرق نمود. در 5ماه می و در حالیکه تنها 3روز به علائم پایان جنگ در اروپا باقیمانده بود میسوری به همراه قوای امدادی آمریکا متشکل از یک ناو هواپیمابر و تعدادی کشتی مسکورت به اوکیناوا اعزام شد و در طول جنگ اوکیناوا موفق شد 5هواپیمای ژاپنی را ساقط نماید و به 6هواپیمای دیگر خسارت وارد کردهمچنین در طول نبرد اوکیناوا این نبرد ناو موفق شد 12حمله روزانه و 4حمله شبانه ارتش ژاپن را دفع نماید. میسوری در طول این نبرد یک وظیفه دیگر را نیز به خوبی اجرا نمود و موفق شد با گلوله باران مواضع دشمن در ساحل و عمق خاک جزیره تعدادی از مواضع دفاعی و زیرساختهای مهم نظامی ارتش ژاپن را نابود نماید.
در 18 ماه می و در حالیکه 10روز از تسلیم بی قید و شرط آلمان نازی میگذشت آدمیرال"ویلیام اف.هالسی" فرمانده کل ناوگان سوم آمریکا به میسوری نقل مکان نمود. در روزهای 2و3 ژوئن میسوری که اکنون بعنوان کشتی فرماندهی ناوگان سوم برگزیده شده بود در حمله به پایگاههای هوائی و مراکز صنعتی جزیره کیوشو شرکت نمود. در این عملیات مراکز یاد شده در آن جزیره مورد بمباران وسیع هواپیماهای برخاسته از ناوهای هواپیمابر ناوگان سوم قرار گرفتند و خسارات بسیاری به مراکز یادشده وارد آمد. در روز 8ژوئن مجددا جزیره کیوشو مورد حملات هوائی سنگین قرار گرفت تا امکان استفاده ژاپنیها از آن به منظور حمایت هوائی در برابر حملات آمریکا به فیلیپین میسر نگردد.
در روز 13ژوئن میسوری به بندر سان پدرو در خلیج لی یت وارد شد در 8جولای میسوری و ناوگان سوم آمریکا برای حمله به خاک اصلی ژاپن در جزیره هنشو آماده میشدند. در 13جولای توکیو و در 14 جولای هوکایدو دومین جزیره بزرگ ژاپن هدف حملات ویرانگر قرار گرفتند و خسارات فراوانی را متحمل شدند. در حمله به هوکایدو برای اولین بار یک شهر ژاپن مورد حمله مستقیم توپهای ناوگان ارتش آمریکا قرار گرفت. در این حمله کارخانجات نیهون استیل شهر موران در هوکایدو با شلیک مستقیم توپهای میسوری ویران شد. در شب 17جولای حملات ناوگان سوم آمریکا به تأسیسات مهم جزیره هنشو آغاز شد و تا 25 جولای ادامه یافت. با پایان این حملات نیروی دریایی ژاپن تقریبا هیچ حضوری در آبهای ساحلی کشور خود نداشت و ناوگان سوم دریایی آمریکا به فرماندهی نبردناو میسوری کنترل سواحل جزایر اصلی ژاپن را در دست داشت.
در 6آگوست1945 یک هواپیمای B-29 آمریکائی از اسکادران بمب افکن 393 نیروی هوائی به خلبانی "پل تیبتس" از یک پایگاه هوائی واقع در شمال جزیره تینیان در غرب پاسیفیک برخاست و در ساعت 08:15 به وقت هیروشیما یک بمب اتمی به نام "پسرکوچک" را برفراز آن شهر رها نمود. این بمب تلفاتی معادل 166000نفر را بجای گذاشت و 3روز بعد در 9آگوست در ساعت 11:02 صبح یک هواپیمای B-29 دیگر از اسکادران بمب افکن 393 به خلبانی "چارلز سونی" یک بمب پلوتونیومی برفراز شهر ناکازاکی رها نمود و تلفاتی معادل 40000نفر بجا گذاشت.
متعاقب آن دولت ژاپن در 10 آگوست یک نامه برای دولت آمریکا توسط سوئیس ارسال نمود و به بمباران اتمی کشورش اعتراض نمود. در 12 آگوست "هیروهیتو" امپراطور ژاپن در جمع شاهزادگان و اعضای سلطنتی خاندان امپراطوری تصمیم به تسلیم را اعلام کردو در 29آگوست نبردناو میسوری به خلیج توکیو وارد شد تا شرایط تسلیم و مراسم آن در این نبرد ناو به امضاء برسد. ژنرال مک آرتور فرمانده ارتش آمریکا در شرق دور در عرشه این نبرد ناو در روز 2سپتامبر سندی را به امضاء نمایندگان دولت ژاپن و کشورهای متفق آمریکا رساند که به موجب آن ژاپن رسما و بدون قیدوشرط تسلیم میشد.

در فاصله سالهای 1950 تا 1955 نبرد ناو میسوری در جنگ کره شرکت کرد و در سالهای بین 1984 تا 1990 این نبرد ناو به تسلیحات الکترونیک و موشکهای کروز مجهز شد و در جریان نبرد طوفان صحرا تحت هدایت "نورمن شوارتسکف" عملیات نمود.

با پایان عملیات طوفان صحرا این نبرد ناو در سال 1993 بازنشست گردید و تا به امروز در بندر پرل هاربر بعنوان موزه مورد بازدید توریستها قرار میگیرد.





:: موضوعات مرتبط: نیروی دریایی , ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : HP
تاریخ : جمعه 30 تير 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: